Friday, September 17, 2010

PENCEMARAN BUNYI

Dalam usaha mengejar kemajuan negara dan meningkatkan taraf hidup penduduk, kegiatan ekonomi dan projek-projek pembangunan sesebuah negara tidak dapat dielakkan. Namun, manusia sering mengabaikan masalah-masalah alam sekitar yang timbul akibat pelaksanaan aktiviti ekonomi dan projek pembangunan.Kesan-kesan negatif akibat dari proses pembangunan dan modernisasi secara terburu-buru semakin mendesak dan ini mengakibatkan kesan pencemaran alam sekitar. Pencemaran alam sekitar dapat dikategorikan dan disenaraikan kepada pelbagai bentuk iaitu pencemaran bunyi, pencemaran air, pencemaran udara, pencemaran tanah, pencemaran haba dan pencemaran laut.  
          Pencemaran bunyi adalah pencemaran yang paling kurang diberi perhatian oleh semua pihak berbanding dengan pencemaran air dan udara dari segi masa dahulu. Tetapi sejak akhir-akhir ini, semua pihak telah membuka mata akan seriusnya pencemaran bunyi yang semakin banyak berlaku terutamanya di jalan-jalan raya akibat daripada pembinaan jalan. Pencemaran bunyi ialah bunyi bising yang keterlaluan sehingga menyakitkan telinga. Pencemaran bunyi biasanya melebihi 80 desibel dan pencemaran ini mengikut situasi dan keinginan masing-masing. Pencemaran ini boleh dibahagikan kepada empat bahagian, iaitu kebisingan selang-seli, kebisingan selenjar, kebisingan fluktuasi dan bunyi lantunan.  Jika masalah ini tidak dibendung dari awal dan diberi perhatian yang serius oleh semua pihak, nescaya ia akan bertambah buruk dan akan memberikan kesan yang tidak baik kepada semua pihak.
          Penimbulan pencemaran bunyi ini kebanyakkannya adalah disebabkan peningkatan penggunaan kenderaan di jalan raya yang membawa kepada kesesakkan lalu lintas. Ini kerana semasa mengalami masalah sesak lalu lintas, pengguna kendereaan telah menghilangkan kesabaran lalu membunyikan hon kereta dengan tidak berhenti-henti. Bunyi hon kereta dan enjin kenderaan berat serta berenjin diesel inilah yang telah membawa kepada pencemaran bunyi. Begitu juga dengan kenderaan awam seperti teksi dan bas yang tidak mempunyai alat penyerap bunyi yang berfungsi dengan baik turut menyebabkan masalah ini bertambah semakin serius. Pemilik kenderaan yang tidak bertanggungjawab yang mengubahsuai ekzos kenderaan mereka bagi memenuhi kemahuan mereka telah menghasilkan bunyi yang lebih kuat. Bunyi berkenaan yang kuat telah mengganggu kehidupan orang di sekeliling secara langsung.

           Antara puncanya yang lain adalah akibat dari kerja-kerja di tapak pembinaan dan proses pengeluaran kilang. Ini kerana dari projek pembinaan akan menghasilkan bunyi-bunyi. Bunyi-bunyi berkenaan adalah datang dari bunyi jentera dan mesin yang besar seperti mesin gerudi menghasilkan bunyi yang nyaring dan kuat serta bising. Mesin yang digunakan dalam sesebuah kilang itu adalah berkuasa tinggi dicampur dengan bunyi jentera pendingin memberikan masalah pencemaran bunyi. Ini kerana bunyi yang kuat dan nyaring telah melebihi had yang ditetapkan bagi pendengaran manusia iaitu 80 desibel.

          Peralatan untuk berhibur yang semakin berkembang berikutan perkembangan teknologi hiburan telah menyumbang kepada pencemaran bunyi. Peralatan hi-fi yang menghasilkan bunyi pada tahap yang tinggi serta  penggunaan peralatan yang canggih di pusat hiburan telah meningkatkan masalah pencemaran bunyi. Pusat hiburan yang lazimnya mengeluarkan bunyi yang melebihi daripada had yang ditetapkan untuk pendengaran manusia iaitu 80 desibel. Sifat mementingkan diri bagi sesetengah pihak yang suka membunyikan peralatan hi-fi mereka pada tahap yang tinggi telah mengganggu hidup sesetengah pihak yang tinggal berhampiran mereka.


           Kesan yang paling buruk daripada pencemaran bunyi ini ialah kesan kepada pendengaran seseorang.Ini kerana pendengaran manusia hanya boleh mendengar bunyi yang  mencapai had 80 desibel sahaja. Jika seseorang mendengar bunyi yang melebihi 80 desibel secara berlarutan, orang berkenaan akan berlakunya masalah sama ada seara kekal ataupun sementara pada gegendang telinga. Jika tidak membendung, gegendang telinga akan menjadi tuli kerana organ pendengaran manusia sangat lembut dan sensitif. Satu kajian yang dilakukan kepada pekerja kilang yang sering terdedah kepada pencemaran bunyi selama beberapa tahun telah membuktikan bahawa organ pendengaran mereka lebih rendah daripada orang yang tidak terdedah kepada situasi tersebut.

          Tekanan emosi dan gangguan psikologi boleh berlaku kepada seseorang yang mengalami gangguan pencemaran bunyi. Kebisingan yang terlalu kuat boleh menyebabkan seseorang itu hilang kawalan serta gagal berfikir dengan baik. Ini akan membawa kemerosotan prestasi kepada seseorang. Selain itu,tahap bunyi bising yang tinggi juga mampu menyumbang kepada kesan kardiovaskular dan pendedahan kepada tahap serdahana tinggi dalam sesi tempoh lapan jam tunggal juga mampu menyebabkan peningkatan statistik pada tekanan darah dari lima hingga sepuluh poin dan peningkatan tekanan perasaan  dan "vasoconstriction" yang mendorong kepada peningkatan tekanan darah  termasuk juga peningkatan kejadian penyakit arteri koronari.

           Pencemaran bunyi juga mampu memberi kesan buruk pada haiwan. Pencemaran bunyi menyebabkan haiwan berada dalam keadaan tekanan, meningkat risiko kematian dengan menukar keseimbangan sensitif pengesanan dan mengelak pemangsa atau mangsa, dan menganggu penggunaan bunyi mereka sebagai perhubungan terutama berkait dengan pembiakan dan navigasi. Pencemaran bunyi juga menyebabkan haiwan kemusnahan habitat. Dalam kes spesies terancam, pencemaran bunyi mungkin merupakan laluan kepada kepupusan haiwan. Pencemaran bunyi telah menyebabkan kematian speseis paus tertentu yang menyadai diri mereka selepas terdedah kepada sonar tentera yang kuat.
          Terdapat pelbagai strategi bagi mengurangkan pencemaran bunyi termasuk penggunaan halangan bunyi, menghadkan kelajuan kenderaan, menukar tekstur permukaan jalan, menghadkan kenderaan berat, menggunakan kawalan trafik yang melicinkan aliran trafik bagi mengurangkan brek dan pecutan, dan reka bentuk tayar. Faktor penting dalam perlaksanaan strategi ini adalah model komputer bagi bunyi jalan, yang mampu menangani topografi, meteorologi, operasi trafik dan pengurangan hipotesis tempatan. Kos membina pengurangan bina dalam adalah serdahana, tertakluk kepada penyelesaian ini difikirkan pada tahap perancangan projek laluan jalan.

          Bising kapal terbang boleh dikurangkan sehingga satu tahap dengan mereka semula enjin jet yang lebih senyap, yang dilakukan dengan tekunnya pada 1970-an dan 1980-an. Strategi ini telah membawa pengurangan terhad tetapi disedari bagi tahap bising bandar. Pertimbangan operasi, seperti menukar laluan penerbangan dan tempoh masa penggunaan landasan, telah membuktikan kebaikannya bagi penduduk berhampiran lapangan terbang. Program penebat semula disponsor oleh FAA bermula sejak 1970-an juga mendapat kejayaan besar bagi mengurangkan bising dalam kediaman bagi beribu penduduk seluruh Amerika Syarikat.

           Pendedahan pekerja kepada bising pengilangan telah diatasi sejak 1930-an. Perubahan termasuk reka semula peralatan perkilangan, memasang sistem gantungan dan halangan fizikal di tempat kerja.Selain itu, Amerika Bebas Bising ("Noise Free America"), pertubuhan anti pencemaran bunyi, sering melobi bagi perlaksanaan undang-undang bunyi d isemua tahap kerajaan.

          Kesimpulannya, setiap masalah pencemaran akan membawa kesan yang tidak baik kepada alam sekeliling. Oleh yang demikian, pihak-pihak tertentu haruslah mencari jalan penyelasaian untuk mengatasi masalah ini secara sistematik dan saintifik tanpa perlu menolak pembangunan dan mengelak daripada menggunakan ciptaan sains dan teknologi.

5 comments:

  1. SAYA MAS JOKO WIDODO DI SURABAYA.
    DEMI ALLAH INI CERITA YANG BENAR BENAR TERJADI(ASLI)BUKAN REKAYASA!!!
    HANYA DENGAN MENPROMOSIKAN WETSITE KIYAI KANJENG DIMAS DI INTERNET SAYA BARU MERASA LEGAH KARNA BERKAT BANTUAN BELIU HUTANG PIUTAN SAYA YANG RATUSAN JUTA SUDAH LUNAS SEMUA PADAHAL DULUHNYA SAYA SUDAH KE TIPU 5 KALI OLEH DUKUN YANG TIDAK BERTANGUNG JAWAB HUTANG SAYA DI MANA MANA KARNA HARUS MENBAYAR MAHAR YANG TIADA HENTINGNYA YANG INILAH YANG ITULAH'TAPI AKU TIDAK PUTUS ASA DALAM HATI KECILKU TIDAK MUNKIN SEMUA DUKUN DI INTERNET PALSU AHIRNYA KU TEMUKAN NOMOR KIYAI KANJENG DI INTERNET AKU MENDAFTAR JADI SANTRI DENGAN MENBAYAR SHAKAT YANG DI MINTA ALHASIL CUMA DENGAN WAKTU 2 HARI SAJA AKU SUDAH MENDAPATKAN APA YANG KU HARAPKAN SERIUS INI KISAH NYATA DARI SAYA.....

    …TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA AKI KANJENG…

    **** BELIAU MELAYANI SEPERTI: ***
    1.PESUGIHAN INSTANT 10 MILYAR
    2.UANG KEMBALI PECAHAN 100rb DAN 50rb
    3.JUAL TUYUL MEMEK / JUAL MUSUH
    4.ANGKA TOGEL GHOIB.DLL..

    …=>AKI KANJENG<=…
    >>>085-320-279-333<<<






    SAYA MAS JOKO WIDODO DI SURABAYA.
    DEMI ALLAH INI CERITA YANG BENAR BENAR TERJADI(ASLI)BUKAN REKAYASA!!!
    HANYA DENGAN MENPROMOSIKAN WETSITE KIYAI KANJENG DIMAS DI INTERNET SAYA BARU MERASA LEGAH KARNA BERKAT BANTUAN BELIU HUTANG PIUTAN SAYA YANG RATUSAN JUTA SUDAH LUNAS SEMUA PADAHAL DULUHNYA SAYA SUDAH KE TIPU 5 KALI OLEH DUKUN YANG TIDAK BERTANGUNG JAWAB HUTANG SAYA DI MANA MANA KARNA HARUS MENBAYAR MAHAR YANG TIADA HENTINGNYA YANG INILAH YANG ITULAH'TAPI AKU TIDAK PUTUS ASA DALAM HATI KECILKU TIDAK MUNKIN SEMUA DUKUN DI INTERNET PALSU AHIRNYA KU TEMUKAN NOMOR KIYAI KANJENG DI INTERNET AKU MENDAFTAR JADI SANTRI DENGAN MENBAYAR SHAKAT YANG DI MINTA ALHASIL CUMA DENGAN WAKTU 2 HARI SAJA AKU SUDAH MENDAPATKAN APA YANG KU HARAPKAN SERIUS INI KISAH NYATA DARI SAYA.....

    …TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA AKI KANJENG…

    **** BELIAU MELAYANI SEPERTI: ***
    1.PESUGIHAN INSTANT 10 MILYAR
    2.UANG KEMBALI PECAHAN 100rb DAN 50rb
    3.JUAL TUYUL MEMEK / JUAL MUSUH
    4.ANGKA TOGEL GHOIB.DLL..

    …=>AKI KANJENG<=…
    >>>085-320-279-333<<<

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas perkongsian maklumat yang mana dapat membantu saya dalam menyiapkan kerja sekolah yang diberikan oleh guru. Semoga pemilik blog ini terus berjaya dan dipermuhdahkan segala urusan.

    -Malaysia, Johor Bahru-

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas perongsian yang diberikan.:)

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas perkongsian, perkongsian yang baik tetapi terdapat banyak kesalahan tatabahasa terutamanya dari segi penggunaan imbuhan. Mungkin boleh diperbaiki selepas ini.

    ReplyDelete